با توجه به آیات تمیزی بدن و لباس و مفاهیم آبات که بیشتر روی محور نظافت و تمیزی فردی است ، انتظار می رود که بیشتر به ترغیب قرآن آموزان به انجام این کار بپردازیم.
در آیه تمیزی بدن با کمک لوح و قصه و شعر مربوطه مسئله بهداشت و نظافت شخصی (مسواک زدن حمام رفتن گرفتن ناخن شستن دستها شانه کردن مو و ....) را توضیح داده و میتوانیم از قصه های مربوطه از جمله قصه حسنی هم کمک بگیریم چون اکثر بچه ها با این قصه آشنایی دارند همچنین این بحث نظافت را می توانیم بسط داده و صحبتی هم به نظافت محیط اطراف مثل اتاق و کلاس و جامعه داشته باشیم.
مربی با توجه به مفاهیم این آیات میتواند در کلاس بازی مربوطه را هم داشته باشد .
تعدادی قرآن آموز را جلوی کلاس آورده و به حالت مسابقه مربی عنوان یک کار شخصی را بلند گفته و بچه ها باید شکل عادت آن کار را نشان بدهند مثلا: مسواک زدن، شستن دست، ناخن گرفتن و غیره مربی کم کم سرعت کلام خود را تند کرده و جابجا کارها را بیان می کند تا مسابقه از جذابیت بیشتری برخوردار شود و هر کسی اشتباه انجام بدهد از دور مسابقه حذف خواهد شد با این کار هم شادابی و نشاط در کلاس جریان پیدا میکند و عملاً انجام کارها را القا کرده
توصیه بهداشتی به خانوادهها:
شستن دست و صورت مسواک زدن کوتاه کردن ناخنها استحمام و شانه کردن موها هم مانند پوشیدن و درآوردن لباس جزو کارهای روزمره زندگی هستند برای آموزش نظافت و پاکیزگی به کودکان همراه با کودکان دست و صورت و دندان های تان را هر صبح شوید زیرا الگوی عملی اراده کودک را تقویت میکند مربی با توجه به اهمیت نظافت می تواند روی تخته آموزش نقاشی یک بچه تمیز و بچه کثیف را داشته باشد و از قرآن آموزان هم بخواهد برای جلسه آینده نقاشی مربوط به این موضوع را بکشند و با خود بیاورند و مورد تشویق قرار بگیرند