آموزش دوره روخوانی و روانخوانی-8

010309 amozesh rokhani 21

هر جلسه از روان خوانی قرآن کریم به سه قسمت تقسیم می شود:

 
ارائه درس جدید 
 
تمرین در منزل و ارزیابی در کلاس
 
 فعالیتهای فوق برنامه
 ارائه درس جدید (آموزش سوره ها)
 
 آموزش سوره و یا درس جدید در هر جلسه به خلاقیت و تنوع احتیاج دارد در این مبحث به ارائه چندین روش برای این مرحله می پردازیم:
 
آموزش سوره ها همراه با معانی آیات
 
 بهتر است در هر سوره معانی آیاتی که برای قرآن آموزان قابل فهم می باشد را به زبان ساده توضیح دهیم تا کودکان با مفاهیم قرآنی آشنا شوند و با آن بیشتر انس بگیرند. می توانیم برای این کار تصاویر مربوطه را روی تابلو ترسیم کنیم.
 
 برای مثال در سوره نباء تصویر کره زمین کوه، درخت، شب، روز،رشد دانه از درون زمین بارش باران و....
 
 می توانیم از وسایل یا کمک آموزشی مربوطه هم استفاده کنیم. مانند:کره زمین، عروسک، خورشید و ماه
 
 بیان داستان های قابل فهم قرآن آموزان
 
 داستان هایی که متناسب فهم قرآن آموزان می باشد را می توانیم در کلاس همراه با درس جدید تعریف کنیم. مانند:
 
 داستان حضرت موسی در سوره نازعات
 
 داستان اصحاب فیل در سوره فیل
 
  داستان اصحاب سبت
 
 استفاده از کتابهای داستان و نشان دادن تصاویر مربوطه به جذابیت این کار می افزاید.
 
010309 amozesh rokhani 25
 خلاقیت در تدریس
 
 یک مربی موفق باید بتواند در هر جلسه آموزشی خلاقیت داشته و از یکنواختی پرهیز کند. در اینجا چند مورد از مواردی که خلاقیت مربی را در تدریس نشان می‌دهد بیان میکنیم:
 
 تغییر صدا موقع تدریس و کلمه خوانی آیات 
 
افزایش یا کاهش صدا در حین تدریس
 
 کمک گرفتن از مادر ها برای تدریس و کلمه خوانی
 
 کنترل میزان دقت قرآن آموزان هنگام تدریس با غلط خوانی بعضی کلمات یا قواعد و صحیح خواندن آن توسط قرآن آموزان
 
 استفاده از قرآن آموزان در امر تدریس به عنوان یکی از شیوه های آموزشی
 
 فراهم کردن فضایی جهت آزمایش قرآن آموزان به این صورت که مربی آیه ای را ابتدا حرف حرف بخواند و سپس آن را روان و خواند و تشخیص را بر عهده قرآن آموز بگذارد که کدام بهتر و قابل فهم تر است.
 
سنجش دقت قرآن آموزان موقع تدریس با تشخیص کلمه مورد نظر، برای مثال: مربی کلمه ای می خواند و از قرآن آموزان می خواهد در هنگام تکرار آیات هر وقت به کلمه مورد نظر رسید آن را با صدای بلندتر بخواند یا برعکس
 
 استفاده از ابزارهای آموزشی برای تدریس مانند قلم قرآنی یا ضبط صوت ( از این مرحله بهتر است زمانی استفاده شود که قرآن آموزان تا حدی روان شده و مشکلی در خط گیری و روان خواندن نداشته باشند)
 
تحرک مربی در حین تدریس
 
 مربی همزمان با تدریس باید خط گیری قرآن آموزان را کنترل کند برای این امر می توان در کلاس راه رود و همه قرآن آموزان را در نظر داشته باشد اگر متوجه شد که قرآن آموزی تمرکزی روی خط گیری ندارد با تغییر شیوه تدریس ایجاد انگیزه کند.
 
 استفاده از تابلو در روانخوانی
 
 گاهی اوقات لازم است مربی کلمه یا آیه ای را روی تابلو نوشته و توضیح لازم را از روی تابلو ارائه دهد برای مثال:در سوره نبا آیه ۳ کلمه مختلفون را روی تابلو می نویسیم تا قرآن آموزان با دقت نوشتار این کلمه را یاد بگیرند.
 
 برای تنوع مربی می تواند گاهی آیات سوره ای را روی تابلو بنویسد و تدریس کند.
مربی می تواند از قرآن آموزان بخواهد که هر کدام آیه ای انتخاب کرده و مانند مربی درس دهند و بقیه قرآن آموزان تکرار کنند.
 
چیدمان کلاس در حین تدریس هم یکی از نکاتی می باشد که در روانخوانی اهمیت دارد تنوع و تسلط قرآن آموزان در کلاس حائز اهمیت است.
 
تدریس در فضای غیر از کلاس
 
 اگر شعبه شما این امکان را دارد که کلاس در محیطی دیگر تشکیل شود مانند فضای سبز یا حتی کلاسی دیگر با هماهنگی با مدیر شعبه برای جلسه ای آن را انجام دهید و در مکان جدید تدریس کنید.
 
خط گیری
 
جلسه قبل در مورد خط گیری توضیح داده شد. خط گیری قرآن آموزان در هنگام تدریس بسیار مهم می باشد مربی در حین تدریس باید دقت نماید که قرآن آموزان همان قسمتی را که مربی میخواند خط گیری نمایند.
 
کارشناس: سرکار خانم دارابی

کلام امیر

threesqrکمترین حقی که از خدای سبحان بر گردن شماست

این که از نعمت های او در راه نافرمانی اش یاری نباید خواست .

نور علی نور

عن الفضیل بن یسار عن ابی عبدالله (علیه السلام ) قال سمعته یقول : ان الذین یعالج القرآن و یحفظه بمشقه منه و قله حفظ له اجران
** از فضیل بن یسار نقل شده که گفت: شنیدم امام صادق (علیه السلام) می فرمود: همانا کسی که با قرآن همدم است و آن را با مشقت و کمی حافظه حفظ می کند دو اجر دارد**
ترجمه اصول کافی- ج 6  ص 407

aparat
robot
telegram
bale
eitaa
tartil
soroush
 کلیه حقوق سایت محفوظ است.
طراحی و پشتیبانی: باسط وب