telegramwhite aparat igap soroush tartil hamrahquran

وقف و ابتدا 3

vaghf

ملاک و معیار وقف

درباره اینکه چه چیزی می تواند به عنوان ملاک یا ملاکهای وقف مطرح باشد به طور کلی سه نظریه به شرح زیر قابل طرح است.

 

۱ – قطع نفس : عده ای بر این عقیه اند که در هر جای قرآن می توان وقف کرد.بنابراین قاری می تواند با خیال راحت به قرائت بپردازد و هر جا که نفسش قطع شد بدون توجه به این که در رأس آیه است یا در وسط آیه ، جمله تمام است یا ناتمام،معنا دار است یا بی معنا برآن وقف کند.

ابو یوسف از فقهای اهل سنت را می توان از جمله کسانی دانست که به این نظر معتقد بوده است.وی تقسیم وقف به تام،کافی،حسن،قبیح و هرگونه تقسیم دیگری را نوعی بدعت در دین دانسته و گفته است : قرآن معجزه است و مجموع آن به مثابه قطعه واحد است و همان طورکه تمام آن قرآن نام دارد،بعضی از آن نیز قرآن است.لذا آن تام و حسن است وبعضی از آن نیز تام و حسن است.در جواب او باید گفت که کلمات قرآن معجزه نیست بلکه نظم خاص قرآن در آیاتش معجزه است.بنابراین کلماتی چون اذاجآءَ و امثال آن معجزه نیست.

۲ –  اتمام آیه : از سخنان بعضی از علمای علم قرائت بر می آید که وقف را تنها بر رأس آیات جایز دانسته اند.آنها گفته اند اصولا آیات برای آن است که بر آنها وقف شود تا بین کلمات آخر دو آیه تقابل ایجاد شود.مانند : مصیطر و ….. و در پایان آیات ۲۱ و ۲۲ سوره غاشیه و نیز اکبر و کفر در پایان آیات ۲۳ و ۲۴ همین سوره.از ابو عمرو بن علاء نقل شده است که بر روؤس آیات وقف می کرد.

۳ – اتمام معنا : اکثر علمای علوم قرآنی و علمای علم قرائت بر این عقیده اند که نه می توان وقف را به قطع نفس واگذار کرد و نه به قاری اجازه دادکه هر جای قرآن می رسد وقف کند و نه می توان موارد آن را منحصر به روؤس آیات دانست و در موارد دیگر جایز ندانست بلکه وقف و کمال و نقصان آن منوط به اتمام یا عدم اتمام معناست.چه در رأس آیه و چه در اواسط آیه.این گروه وقف را به اقسامی تقسیم کرده ند که در ادامه به بحث پیرامون آن خواهیم پرداخت.

کلام امیر

threesqrکمترین حقی که از خدای سبحان بر گردن شماست

این که از نعمت های او در راه نافرمانی اش یاری نباید خواست .

نور علی نور

عن الفضیل بن یسار عن ابی عبدالله (علیه السلام ) قال سمعته یقول : ان الذین یعالج القرآن و یحفظه بمشقه منه و قله حفظ له اجران
** از فضیل بن یسار نقل شده که گفت: شنیدم امام صادق (علیه السلام) می فرمود: همانا کسی که با قرآن همدم است و آن را با مشقت و کمی حافظه حفظ می کند دو اجر دارد**
ترجمه اصول کافی- ج 6  ص 407

aparat robottelegram igap tartil soroush

 کلیه حقوق سایت محفوظ است.
طراحی و پشتیبانی: باسط وب