آموزش وقف و ابتدا 26

vaghf

وقف مجوّز لوجه

نوعی از وقف که بنا بر علتی عارض و موجه شده است.اگر چه وصل عبارت و آیات مذکور جایز هم می باشد این وقف مترادف با وقف کافی است.

مثال :

واعبدوا الله و لا تشرکوا به شیئاً و بالوالدین احساناً و بذالقربی ….

و پرستش کنید خدا را و برای او چیزی را همتا قرار ندهید و به والدین خود نیکی کنید و به نزدیکان …..

( سوره نساء آیه ۳۶ )

توضیح :

عبادت و پرستش خدا حکمی قاطع و امری ثابت است و وقف بر کلمه (شیئاً) از لحاظ لفظ و معنا کامل کافی می باشد ولی اگر حرف واو بعد از شیئاً را عاطفه فرض نماییم وصل عبارت اول به دوم اولی خواهد شد به لحاظ عاطفه بودن کلام و تسلسل در بیان حکمی کلی.

و از طرفی می توان واو بعد از کلمه شیئاً را استیناف فرض نمود تا وقف در شیئاً مقبولیت داشته باشد.در هر دو حالت تعارضی در وقف و وصل عارض خواهد شد ولی با نگرش به سیاق آیات و بیان احکام کلی از جانب خداوند، وصل ، نیکو وجایز خواهد بود.

کلام امیر

threesqrکمترین حقی که از خدای سبحان بر گردن شماست

این که از نعمت های او در راه نافرمانی اش یاری نباید خواست .

نور علی نور

عن الفضیل بن یسار عن ابی عبدالله (علیه السلام ) قال سمعته یقول : ان الذین یعالج القرآن و یحفظه بمشقه منه و قله حفظ له اجران
** از فضیل بن یسار نقل شده که گفت: شنیدم امام صادق (علیه السلام) می فرمود: همانا کسی که با قرآن همدم است و آن را با مشقت و کمی حافظه حفظ می کند دو اجر دارد**
ترجمه اصول کافی- ج 6  ص 407

 کلیه حقوق سایت محفوظ است.
طراحی و پشتیبانی: باسط وب