telegramwhite aparat igap soroush tartil hamrahquran

برگزاری دوره تربیت مربی روخوانی و روانخوانی پیش دبستانی قرآنی جامعه القرآن الکریم و اهل البیت ( علیهم السلام ) استان تهران

shobe resalat tarbiyat moalem 01اولین دوره تربیت مربی روخوانی و روانخوانی پیش دبستانی قرآنی با همکاری بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء در جامعه القرآن الکریم و اهل البیت ( علیهم السلام ) شعبه رسالت تهران با حضور 120 نفر از خواهران به مدت 10 روز آغاز شد.

اولین دوره تربیت مربی روخوانی و روانخوانی پیش دبستانی قرآنی با همکاری بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء در جامعه القرآن الکریم و اهل البیت ( علیهم السلام ) شعبه رسالت تهران با حضور 120 نفر از خواهران به مدت 10 روز آغاز شد.
جلسه ساعت 9 صبح با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی طباطبائی مدیر محترم جامعه القرآن الکریم و اهل البیت ( علیهم السلام ) و جمعی از مدیران و اساتید قرآنی استان تهران با سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
در ابتدای برنامه جناب آقای علی ناجی از حفاظ نوجوان  مرکز آموزشهای تکمیلی شعبه برادران سوره حجرات را تلاوت کردند سپس حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای طباطبائی با ایراد سخنرانی در جمع حضار، به نکاتی کلیدی و مهم اشاره فرمودند

shobe resalat tarbiyat moalem 021-    اهمیت امر روخوانی قرآن

ایشان خاطر نشان کردند : قرآن باب معرفت الله است وقتی که ما میخواهیم از این باب وارد شویم باید با روخوانی قرآن آشنا شویم ، و در این خصوص احادیث و روایات متعددی نقل شده است همچنین بیان شده : قرآن را با اعراب صحیح بخوانید چرا که قرآن عربی است و به زبان عربی نازل شده است. در شرح این روایت می آموزیم اولین کار انسان در یادگیری زبان عربی یادگیری با اعراب صحیح است و همچنین سایر محسنات قرائت باید رعایت شود. مانند تلفظ حروف ، مخارج ، مدها، ادغام و غیره ... و سایر اموری که به اعراب ارتباط دارد. عربی را یاد بگیرید چون زبانی است که خدا با بندگانش صحبت کرده است.
ایشان همچنین افزودند اهمیت روخوانی قرآن بسیار است مخصوصا برای کودکان ، متاسفانه بحث روخوانی زیاد جدی گرفته نشده است آمارها حاکی از آن هستند که متاسفانه حتی بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی بدرستی روخوانی قرآن را فرانگرفته اند که این یک معضل است و باید ریشه کن شود بنابراین باید از کودکی روخوانی قرآن را بطور صحیح آموزش داد.

2- مسئله دیگری که مربیان باید به آن توجه نمایند روش کار است.

نوع کار با بچه ها احتیاج به روشی دارد که در عین سادگی ما را به مقصد برساند که موسسه جامعه القرآن این روش را ارئه کرده و به نیرو ها آموزش می دهد. سبک اشاره وسیله ای کمک آموزشی است برای روخوانی ،تجوید و حتی صوت و لحن و ویژگی هایی دارد که از بعضی سبک های دیگر شاداب تر است. در اجرای این سبک توجه به چند مورد لازم است، از جمله اینکه بچه ها احتیاج به تحرک دارند و باید کلاسشان شاد باشد و استادشان نیز شاد باشد .روخوانی مبحثی خشک است و این سنگ بنای ورود است که نباید بچه ها زده شوند چون ممکن است بچه ها وارد مرحله بعدی نشوند پس روش باید جذاب و شاداب باشد . اصولا علائم خشک هستند حرکات خشک هستند و ما باید به این حرکات جذابیت دهیم و این علائم باید حرکت کنند و به تصویر کشیده شوند. اصلا خود بچه باید حرکت کند . بنشیند و بلند شود بنا بر این باید در کلاس بازی و حرکت باشد مثلا اگر می گویید ضرب بچه باید ضربه بزند مفهوم مد که باید چند حرکت کشیده شود با انگشت بشمارد . رساله ای ابن سینا نوشته است در مورد تشکیل اصوات حروف در طبیعت که از آن برای آموزش بچه ها استفاده می شود. از صداهایی که در طبیعت وجود دارد کمک گرفته شود که باعث جذابیت و یاد گیری بهتراست. و کودک خسته نمی شود با ساختن داستان های خیالی، غیر مستقیم مخارج حروف را به بچه ها یاد می دهیم  این گونه بچه ها به یاد  می سپارند که مثلا (ث) چگونه تلفظ می شود  و وقتی به تجوید حروف می رسند یک تمایزی از حروف در ذهن کودک نقش می بندد که باید کم کم کودک را وارد مرحله بعدی کنیم.

shobe resalat tarbiyat moalem 033- روش اشاره به سایر زبان ها

مدیر جامعه القرآن الکریم و اهل البیت (علیهم السلام) در ادامه افزود روش اشاره  به زبان های مختلف از جمله مالایی، عربی و اردو و غیره.. ترجمه  و در کشورهای دیگر اجرا می گردد. نکته آخری که حجت الاسلام و المسلین طباطبایی به آن اشاره کردند رفتار معلم با کودک است ایشان تاکید داشتند که رابطه خوب و صمیمی باید با کودک و مادرش داشت چون این دو رابطه مستقیم با هم دارند. جذابیت باید با استاد کلاس باشد استاد باید دارای اخلاق حسنه، صبور و خوش رو باشد که بچه ها لحظه شماری برای دیدن معلم و کلاس کنند و باید در آموزش جذابیت باشد تا کودک منتظر قسمت بعد یادگیری باشد
روش کار معلم و همچنین نوع برخورد و اخلاق او باعث علاقمند شدن کودک به قرآن و بعکس باعث بی علاقگی کودک از کلاس می شود .
سخنان حجت الاسلام و المسلین طباطبایی با بیان جایگاه معلم و اینکه معلم نباید هیچ گاه کار خود را سبک بشمارد و هیچ کس با معلم قرآن قابل مقایسه نیست به پایان رسید .
 روحی مدیر جامعة القران الکریم و اهل بیت (ع) شعبه رسالت تصریح کرد : این دوره تربیت مربی با همکاری بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا (عج) از 24 ابان ماه الی 3 آذر ماه هر روز از ساعت 7:45 لغایت 15 با حضور اساتید جامعه القرآن الکریم  جناب آقای حسن اشرفی استاد روخوانی بزرگسال ، سرکار خانم ها فاطمه دارابی ،هدی توسلی ، انسیه کاشانی و حکیمه امینی در بخش تدریس روخوانی و روانخوانی و سرکار خانم دکتر فاطمه سادات حسینی روانشناس و آموزش مهارت ها و فنون تدریس توسط سرکار خانم سمیه سیکانی تشکیل میشود .
لازم به ذکر است  از بین 200 داوطلب ثبت نام شده، 120 نفر پس از انجام مصاحبه و آزمون ورودی انتخاب و به دوره تربیت مربی راه یافتند

کلام امیر

threesqrکمترین حقی که از خدای سبحان بر گردن شماست

این که از نعمت های او در راه نافرمانی اش یاری نباید خواست .

مطلب روز

یاسین به گوش خر خواندن!

وَ مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِما لا يَسْمَعُ إِلاَّ دُعاءً وَ نِداءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ

و مثل کافران (در شنیدن سخن انبیاء و درک نکردن معنای آن) چون حیوانی است که آوازش کنند و او از آن آواز (معنایی درک نکرده و) جز صدایی نشنود، کفّار هم (از شنیدن و دیدن حق) کر و گنگ و کورند، زیرا تعقل نمی‌کنند.

ادامه مطلب...

نور علی نور

عن الفضیل بن یسار عن ابی عبدالله (علیه السلام ) قال سمعته یقول : ان الذین یعالج القرآن و یحفظه بمشقه منه و قله حفظ له اجران
** از فضیل بن یسار نقل شده که گفت: شنیدم امام صادق (علیه السلام) می فرمود: همانا کسی که با قرآن همدم است و آن را با مشقت و کمی حافظه حفظ می کند دو اجر دارد**
ترجمه اصول کافی- ج 6  ص 407

aparat robottelegram igap tartil soroush

 کلیه حقوق سایت محفوظ است.
طراحی و پشتیبانی: باسط وب