telegramwhite aparat igap soroush tartil hamrahquran

کلاس تفسیر قرآن کریم با حضور استاد میر باقری در شعبه رسالت

 jalaseye tafsir 7میرباقری: صراط مستقیم با عبودیت محض برابر است

کارشناس تفسیر قرآن در اولین جلسه تخصصی تفسیر گفت: صراط مستقیم با عبودیت محض و در سایه طلب راه‌های سلامتی برابر است.

مسئول جامعةالقرآن الکریم و اهل‌بیت(ع) شعبه رسالت بانوان بزرگسال سرکار خانم روحی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام این خبر گفت: اولین جلسه تفسیر تخصصی صبح امروز، 29 دی‌ماه با حضور 100 نفر از حافظان قرآن و اساتید حفظ و همچنین با حضور سرکار خانم طباطبایی، مدیرکل جامعةالقرآن الکریم و اهل‌بیت(ع) استان تهران، برگزار شد.
روحی ادامه داد: در این جلسه تفسیر قرآن با تدریس سیدمحسن میرباقری با موضوع شناخت قرآن تشکیل گردید.

jalaseye tafsir 1

میرباقری در این جلسه به سه بحث اشاره کرد و در بخش اول درباره قرآن و نقش آن در هدایت انسان‌ها و عبودیت محض صحبت کرد.

وی ضمن اشاره به آیه 15 و 16 سوره مائده یَا أَهْلَ الْکِتَابِ قَدْ جَاءکُمْ رَسُولُنَا یُبَیِّنُ لَکُمْ کَثِیرًا مِّمَّا کُنتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْکِتَابِ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ قَدْ جَاءکُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُّبِینٌ* یَهْدِی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ ...»، اظهار کرد: قرآن از جانب خداوند است و«کتابٌ مِن الله»، کتاب برای انسان است « جَاءکُم »، کتاب نور است «مِّنَ اللّهِ نُورٌ» کتاب روشنگر است «کِتَابٌ مُّبِینٌ» و کتاب هدایتگر است «یَهْدِی بِهِ اللّهُ».

این مدرس قرآن با اشاره به سلسله مراتب رسیدن به صراط مستقیم، بیان کرد: صراط مستقیم با عبودیت محض و در سایه طلب راه‌های سلامتی برابر است، انسان لایق کسب خروج از ظلمات به نور به وسیله خداوند شده است و در آخر آیه نیز به هدایت اصلی که همان عبودیت محض خداوند است نایل می‌شود.

میرباقری بعد از ذکر فرمایش امام زمان(عج) درباره اینکه هیچ کتابی صفت «فَصَّلْنَاهُ» را ندارد مگر قرآن به آیه 52 سوره اعراف «وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بِکِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَى عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ» اشاره و اظهار کرد:  که در قرآن همه موضوعات بیان شده است و همچنین آیه 42 سوره فصلت «لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ» کتاب بشر، مطالب باطل هم دارد اما در کتاب خدا هیچ باطلی در آن راه ندارد و هیچ کتاب و مکتبی این ادعا را نمی‌تواند داشته باشد.

وی در بحث دوم برای هدایت، چند محور بیان کرد و تصریح کرد: هدایت‌کننده الله است، وسیله هدایت همان قرآن و عترت است، هدایت شونده که «مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ» یعنی کسی که دنبال رضوان خداوند است، جهت هدایت راه‌های سلامت « سُبُلَ السَّلاَمِ» است.

jalaseye tafsir 2

میرباقری در بحث آخرش درباره مراحل هدایت مطالبی بیان و عنوان کرد: سُبُلَ السَّلاَمِ ، اخراج از ظلمات به سوی نور، هدایت به صراط مستقیم و  همان «انعبدونی هذا صراط مستقیم» است که عبودیت محض است.

همچنین حضور در این جلسه تفسیر برای عموم علاقه‌مندان آزاد است و افرادی که مایل به حضور در این جلسه تفسیر تخصصی هستند می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی جامعةالقرآن الکریم و اهل‌بیت(ع) تهران www.jqk.ir مراجعه کنند و با شماره 77292151-77882965 تماس بگیرند.

همچنین جهت شرکت در این کلاس می‌توانید به جامعةالقرآن الکریم و اهل‌بیت(ع) شعبه رسالت بانوان بزرگسال واقع در بزرگراه رسالت شرقی، نبش اتوبان باقری، روبروی راهنمایی و رانندگی منطقه5 مراجعه نمایید.

jalaseye tafsir 3

jalaseye tafsir 4

jalaseye tafsir 5

jalaseye tafsir 6

jalaseye tafsir 7

کلام امیر

threesqrکمترین حقی که از خدای سبحان بر گردن شماست

این که از نعمت های او در راه نافرمانی اش یاری نباید خواست .

مطلب روز

اسلام آوردن ابوذر

 

«جندب ابن جناده» غفاری نام ابوذر پیش از اسلام آوردن «جندب ابن جناده» بوده، چهارمین یا پنجمین فردی است که اسلام آورد، بنابه قول اهل سنت چهارمین نفر و بنا به قول دیگران پنجمین نفر است. بخاری و ابن اثیر روایت کرده اند وقتی خبر بعثت پیغمبر (ص) در قبیله «غفار» به ابوذر رسید به برادر خود گفت: به این دره برو و از این مردی که می گوید پیغمبر (ص) است و از آسمان و غیب به او خبر می رسد خبر بگیر و سخن او را بشنو سپس برگرد و به من گزارش بده. برادر ابوذر به مکه آمده و سخنان پیامبر را شنید سپس نزد ابوذر رفته و این چنین خبر داد: دیدم او را در حالیکه مردم را به اخلاق نیکو و فضایل اخلاقی سفارش می کرد و سخنانی می گفت که شعر و خیال نیست بلکه حقیقتی استوار است.

ادامه مطلب...

نور علی نور

عن الفضیل بن یسار عن ابی عبدالله (علیه السلام ) قال سمعته یقول : ان الذین یعالج القرآن و یحفظه بمشقه منه و قله حفظ له اجران
** از فضیل بن یسار نقل شده که گفت: شنیدم امام صادق (علیه السلام) می فرمود: همانا کسی که با قرآن همدم است و آن را با مشقت و کمی حافظه حفظ می کند دو اجر دارد**
ترجمه اصول کافی- ج 6  ص 407

aparat robottelegram igap tartil soroush

 کلیه حقوق سایت محفوظ است.
طراحی و پشتیبانی: باسط وب