رقیه لطفی، مربی موسسه جامعه القرآن رشت در گفتوگو با ایکنا: بیش از ۱۳ سال است که در زمینه مربیگری با جامعه القرآن الکریم همکاری دارم.
وی با اشاره به اینکه موسسه جامعه القرآن زیر نظر استاد طباطبایی در قم بوده و شعبات مختلفی در سراسر کشور دارد، افزود: دوره های آموزشی این موسسه از آیه ها و نقاشی ها شروع می شود و ثبت نام ها از سن ۴ سال تا سن بزرگسال انجام می شود.
لطفی با بیان اینکه از کودکی به قرآن علاقهمند بودم و همیشه در مدرسه در کلاس های مختلف قرآن شرکت می کردم، گفت: آغاز علاقه من به فعالیت های قرآنی از دوران کودکی آغاز شد و از صومعه سرا فعالیت مربیگری را آغاز کردم.
وی تصریح کرد: دوره های مربیگری را در قم طی کردم و پس از چند سال مربیگری در صومعه سرا از زمانی که به رشت نقل مکان کردم، فعالیتم را در اینجا ادامه دادم.
لطفی با اشاره به اینکه مربی روخوانی، روانخوانی و تجوید واحد خردسالان هستم، گفت: در موسسه جامعه القرآن آموزش ها مرحله به مرحله انجام می شود و پس از پایان هر دوره، آزمون مرتبط جهت ارزیابی آموخته های قرآن آموزان برگزار می شود.
این مربی قرآن با بیان اینکه آموزش خردسالان از ۴ سال انجام می شود، افزود: مرحله اول حفظ آیات کوچک هستند و بعد از آن آموزش حروف الفبای عرب که معادل پیش دبستانی است و اگر خردسالان این دوره را بگذرانند نیاز به گذراندن دوره پیش دبستانی ندارند زیرا مدرکی که ارائه می شود معتبر و مورد تایید آموزش و پرورش است.
لطفی با اشاره به مرحله بعدی آموزش خردسالان تصریح کرد: دوره روخوانی و روانخوانی برای کودکان ۵ سال است که بعد از طی دوره، خردسالان توانایی خواندن آیات را کسب می کنند و بعد از آن دوره فصیح خوانی جزء ۳۰ آموزش داده می شود.
وی افزود: بعد از کودکان وارد دوره تجوید مقدماتی می شوند که در آن با قواعد تجوید آموزش داده می شود که در این دوره کودک ۶ سال و ۷ سال قرآن را به خوبی قرائت کرده و احکام و مخارج حروف را به خوبی می توانند ادا کنند.
این مربی قرآن با تاکید بر اینکه بعد از موفقیت در این دوره، کودکان وارد مرحله حفظ میشوند، تصریح کرد: حفظ قرآن با جز ۳۰ و سوره های کوتاه آغاز می شود تا برای بچه ها خسته کننده نباشد و بعد با توجه به استعداد قرآن آموزان تا حفظ کامل قرآن پیش می رود.

وی با اشاره به اینکه توصیه می کنم اولیای محترم فرزندان خود را برای قرآن آموختن تشویق و همراهی کنند، گفت: ممکن است الان برای رفت و آمد و آموزش بچه ها دچار سختی و مشکل شوند ولی قطعاً سالهای بعد نتیجه مثبت فراگیری آیات نورانی وحی را خواهند دید.
لطفی با تاکید بر اینکه مربی قرآن به ویژه مربیانی که با خردسالان کلاس دارند باید مولفه های مختلف آموزش در این سن را بدانند و آن را به کار ببندند، افزود: گزینه های مختلف از جمله شعر خوانی، داستان گویی و نقاشی را باید مد نظر داشته باشیم.
این مربی قرآن گفت: تاکید ما این است که قرآن را همراه با بازی های متنوع به بچه ها آموزش دهیم چون بچه ها به اقتضای سنشان عاشق بازی هستند و در حین بازی درس یاد می گیرند و در شیوه است که آنچه فرا گرفته اند با آنها عجین شده و در ذهنشان ماندگار می شود.
وی با بیان اینکه با داستان گویی نکات قرآنی را به خردسالان آموزش میدهیم، افزود: بچه ها خیلی حساس هستند و این بستگی به مربی دارد که بتواند احساسات آنها را شناخته و با آن ارتباط برقرار کند.
این مربی موسسه جامعه القرآن رشت تاکید کرد: یک مربی خوب باید از طریق روابط دوستانه با بچه ها ارتباط برقرار کرده و به زبان کودکانه مفاهیم والای قرآنی را به آنها آموزش دهد.
لطفی در ادامه با مهم بر شمردن نقش والدین در تکمیل نقش مربیان قرآنی در آموزش کودکان و خردسالان، تصریح کرد: بچه ها ساعت محدودی در موسسه و کلاس هستند و آموزش می بینند در حالی که بیشتر اوقات در خانواده و کنار والدین سپری می شود و این اولیا هستند که می توانند آموخته های خردسالان را تحکیم کرده و فرزندان را به ادامه حضور در دوره های آموزشی علاقهمند کنند.
این مربی قرآن موسسه جامعه القرآن تاکید کرد: مشارکت اولیا با مربیان در جهت علاقهمند کردن و ادامه این اشتیاق در کودکان برای فراگیری قرآن بسیار مهم و تاثیرگذار است.
لطفی تصریح کرد: مربی موفق کسی است که طبق نیازهای روز مؤلفه های آموزشی را پیش ببرد و توجه داشته باشد همانطور که بچه های امروز گفتار و داستان جدید میخواهند، اصول جدید آموزشی نیز بايد مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر مخاطب شناسی، روشهای اثرگذار آموزش برای اقشار مختلف قرآن آموز نیز مورد توجه باشد تا شاهد موفقیت های هرچه بیشتر در امر آموزش آیات نورانی وحی و کلام الله مجید باشیم.