
۴.جمله بندی:
برای آنکه حفظ با روش صحیح و اصولی انجام شود،پس از سه مرحله پیشین،چنان که قبلا اشاره شد آیات متوسط و طولانی باید جمله بندی شوند. این کار لازم است با توجه به علامت های صحیح وقف و ابتدا بصورت دقیق و صحیح انجام شود.درسایه شناخت و رعایت مواضع وقف و ابتداست که معانی قرآن،بیان،اهداف آن،شناخته و سودمندی آن،آشکار میشود.
۵.تکرار:
انجام مراحل مذکور توانایی مارادرحفظ تقویت میکند و آمادگی بهتری برای حفظ در ما ایجاد میکند. اکنون زمان حفظ فرا رسیده است. تکرار، عامل اساسی حفظ ورمز یادسپاری قرآن محسوب میشود.
فرض کنیم هر بار میخواهیم یک صفحه از قرآن را بخاطر بسپاریم. خردسالان،بت محوریت سوره های کوتاه حفظ را کلمه به کلمه یا چند کلمه به چند کلمه و بزرگ سالان آیات کوتاه را آیه به آیه و آیات متوسط و طولانی را مطابق جمله بندی صحیح آغاز مینمایند. برای موفقیت باید بدون عجله و شتاب با توجه به عمیق به تمام حروف کلمات و جمله ها با دقت به حرکت صحیح،آنها را چندین مرتبه تکرار و تمرین نمود تا واردحافظه گردد.
۶.استحکام:
اکنون برای اطمینان از صحت حفظ و به دلیل اینکه حافظ در ثبت ،ضبط و بازیابی آیات دچار فراموشی نشود،محفوظات جدید راچندمرتبه از حفظ تلاوت مینماید تا حافظه توانایی کامل تری برای بایگانی و نگهداری آن بدست آورد.نوشتن آیات نیز در دستیابی به حفظ با کیفت تر موثر است.
در روایتی رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند: دانش را با نوشتن به بند بکشید!
۷.ارتباط:
پس از اطمینان از صحت حفظ آیه ی اول،سراغ آیه دوم میرویم و با همین کیفیت به خاطر میسپاریم. آنگاه برای ایجاد ارتباط بین دو آیه،آنها را با یکدیگر از حفظ قرائت میکنیم. بهمین ترتیب تا پایان صفحه ادامه میدهیم و با حفظ هرآیه بین آن و آیه های قبلی پیوند برقرار مینماییم. پس ازاتمام حفظ صفحه، همه ی آیه ها را با رعایت ارتباط بین آن ها چند بار از حفظ میخوانیم تا کاملا در ذهن جای گیرد.








