
بسم الله الرحمن الرحیم
همانطور که همه مربیان روخوانی میدانند دوره روخوانی شامل سه بخش: حروف، آموزش روخوانی و سپس بخش روانخوانی و فصیح خوانی می باشد تصمیم بر این است تا در مورد بخش اول که آموزش حروف می باشد بپردازیم.
بخش اول:آموزش حروف الفبای عربی دوره آموزش حروف الفبای عربی شامل یادگیری اسم، صدا و مخرج حروف الفبای عربی میباشد در هر جلسه آموزشی و تدریس حروف با خلاقیت در روایت قصه و تصویرسازی روی تابلوی نمایش عروسکی استفاده از بازی تحرک بجا و موثر ،استفاده از خلاقیت های گفتاری تغییر صدا و تن صدا یادگیری نتیجه بهتری خواهد داشت. لازم است یادآوری کنیم در انتخاب هریک از این موارد ذکر اسم و صدای حروف و برداشت آن از داستان و تکرار آن توسط مربی و قرآن آموزان الزامی می باشد قرآن آموزان عزیزی هستند که از خلاقیت و داستان پردازی قابلی برخوردارند اما تکرار اسم و صدای حروف در آموزش آنها بسیار کم می باشد گاهی به درستی نمی توانند اسم و صدای حروف را از طریق داستان منتقل کنند قرآن آموزان عزیز در نظر داشته باشید قرار گرفتن اسم و صدای حروف درون داستان الزامی می باشد.
یک مربی روخوانی باید بتواند حروف را صحیح تلفظ کند و مخرج حروف را رعایت کند و صدای حروف را بدون حرکت دادن تلفظ کند خلاقیت در آموزش ماندگار کردن مباحث آموزشی حروف با خلاقیت در داستان پردازی و تصاویر مربوطه در ذهن قرآن آموزان یک مربی موفق میسازد.
مربی باید بتواند همراه با تعریف داستان حروف برای ماندگاری بیشتر در ذهن قرآن آموزان از تصاویر مربوطه با شخصیت عروسکی یا کاردستی استفاده کنند . مثال تصویر یا کاردستی توت یادآور (حرف ت) جوجه یادآور (حرف ج) مدال یادآور (حرف دال میباشد)

آموزش با تصویرسازی روی تابلو ماندگاری بیشتری ایجاد می کند مربی می تواند از قرآن آموزان بخواهد که تصاویر ضبط شده روی تابلو را در ذهن بسپارند سپس در منزل یافته های ذهنی خود را در دفتری نقاشی بکشند.
مربی موفق باید از تحرک متناسبی در کلاس برخوردار باشد یعنی مربی بداند چه زمانی حرکت کند و چه زمانی بایستد ،چه وقت بنشیند. سکون و یک جانشینی مربی میتوانند به بهرهوری کلی کلاس آسیب رساند مهمترین نکته در امر آموزش دقت در نیاز مخاطب و نوع تامین آن نیاز از سوی مربی می باشد لذا مربی گاه مینشیند گاه میایستد گاه بازی میکند و گاه راه میرود.
بیان زیبا یکی از مهمترین ابزارهای مربی در کلاس می باشد،یکنواخت بودن صدای مربی نیز از عواملی است که فرایند آموزش را به خصوص در کودکان تحت تاثیر قرار می دهد گاهی مربی تشخیص می دهد که تغییر لحن و یا صدای او به فهم بهتر مخاطب کمک می کند این مسئله جزء توانمندی های یک مربی خلاق است.
کارشناس:سرکار خانم دارابی







