نقش تابلو در آموزش:
مواردی که در خصوص تابلو به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی اهمیت دارد عبارتند از :
استفاده از ماژیک مناسب و پررنگ داشتن خطی خواناو مناسب
درج صحیح نقطه های حروف روی تابلو
داشتن تابلوی تمیز و مرتب
دستبندی درست تصاویر و مطالب روی تابلو
استفاده از تصاویر جذاب برای پرسش و پاسخ
استفاده از خط کش های بلند و تزیینی برای خط گیری قرآن آموزان
استفاده از رنگ های متنوع
نوشتن تمامی اشکال حروف در حین تدریس روی تابلو
تشویق قرآن آموزان به حضور خلاقانه پای تابلو
وجود ارزیابی مستمر و متنوع در آموزش حروف الفبای عربی
یک مربی خلاق و موفق باید از روش های متنوع برای ارزیابی قرآن آموزان استفاده کند تا کودکان از یکنواختی خسته نشوند در بخش ارزیابی حروف خلاقیت بسیار مهم است که در اینجا به ذکر چندین مورد خواهیم پرداخت.
ماهیگیری:
حروف را روی مقوا هایی که به شکل ماهی در آورده ایم مینویسیم به قسمتی از آن سوزن متصل می کنیم با نخ و چوب و آهن ربا قلابی درست می کنیم و از قرآن آموزان میخواهیم حرف مورد نظر را پیدا کرده و با قلاب آنرا ماهیگیری کنند.
پرسش مسابقه ای:
دو یا سه نفر از قرآن آموزان را پای تابلو آورده از آنها میخواهیم از اول حروف به ترتیب از روی تخته یکی در میان بخوانند.
تونل حروف:
تونلی در کلاس درست کرده حروف را زیر آن قرار می دهیم از قرآن آموزان می خواهیم به داخل تونل رفته و حرف مورد نظر را پیدا کرده و با خود بیرون بیاورند.
حروف آهن ربایی:
اگر تخته آهنی در کلاس داریم حروفی را که پشت آن آهن ربا نصب کردهایم روی تخته می چسبانیم و از قرآن آموزان می خواهیم حروف مورد نظر را پیدا کرده و از تخته جدا کنند یا حروف را روی تخته به هم بچسبانند.
توپ و سبد :
حروف را روی توپ های کوچک نوشته داخل سبدی میریزیم و از قرآن آموزان می خواهیم که یکی یکی تو پها را از سبد بردارند آن را بخوانند و سپس در سبد دیگری که با فاصله از سبد اول قرار داده شده بیاندازند.
یک مربی روخوانی باید در نظر داشته باشد که پرسش یکنواخت و به ترتیب حروف، به یادگیری لطمه وارد کرده و باعث حفظ موقتی می شود برای جلوگیری از این کار لازم است گاهی حروف را نامرتب، گاهی حروف کوچک، گاهی حروف بزرگ را مورد ارزیابی قرار دهیم.
جدول حروف:
این روش را هم میتوان در کلاس انجام داد هم به عنوان تمرین در منزل از مادر ها بخواهید انجام دهند.
یک مربی روخوانی باید در ارزیابی پایانی از برگه ای که خود خارج از کتاب تهیه کرده است استفاده کند تا مطمئن شود که قرآن آموزش حروف را به خوبی یاد گرفته و در تشخیص حروف کوچک و بزرگ مشکلی ندارد.








