آموزش دوره روخوانی و روانخوانی-4

 010227 amozeesh rokhani 08

دومین بخش دوره روخوانی و روانخوانی قرآن کریم بخش آموزش روخوانی می باشد که شامل دو کتاب آموزشی روخوانی ۱ و ۲ می باشد.
 
 در این بخش قرآن آموزان با حرکات و علامت ها و کلمه خوانی آشنا خواهند شد.
 
 نکته مهم در این مبحث آموزش دو جانبه هم به قرآن آموزان و هم به اولیای آنان می باشد (چون اکثر اولیا با لحن فارسی قرآن را تلاوت می کنند و آشنایی کمی با لحن عربی دارند)  پس لازم است در هر جلسه آموزشی درس جدید را کاملاً برای مادران توضیح دهیم و از یادگیری کامل آنها مطمئن شویم.
 
 مدیریت کلاس در بخش روخوانی شامل موارد زیر می باشد:
 
 مدیریت زمان: در بخش روخوانی زمان بندی کلاس از اهمیت بسیاری برخوردار میباشد. یک مربی موفق باید با تدابیر خاص زمان کلاس را مدیریت کرده و زمانی برای ارزیابی، زمانی برای تدریس، زمانی برای تکرار و تمرین درس جدید و زمانی هم در هر جلسه به بازی و فعالیت های بدنی اختصاص دهد که این مورد هرگز نباید فراموش شود.
 
 شناخت صحیح قرآن آموزان: مربی موفق مربی است که با روحیات هر یک از شاگردان خود آشنا باشد از نگاه آنها بفهمد که آیا در کلاس تمرکز دارند یا نه، در حال حاضر از روند کلاس خسته شده اند یا نه، یا شرایط مناسبی برای پذیرش درس دارند؟ (گرسنه  و تشنه اند نگران موضوع خاصی هستند و...) در این صورت توضیح و تدریس تاثیر روی آنها ندارد.
 
 در نظر گرفتن شرایط کلاس: یک مربی موفق باید بتواند در هر شرایطی کلاس را اداره کرده و آموزش موفقی از خود ارائه دهد. کاستی‌های یک کلاس آموزشی یا عدم همکاری مناسب والدین یا عدم برخورداری کودکان از سطح پذیرش بالا نباید مانع از موفقیت و شور و نشاط یک مربی در امر آموزش شود در چنین حالتی مربی باید توجه بیشتری به کودکان کم توان داشته باشد و آنها را تشویق به یادگیری بهتر کند.
 
 ارتباط با قرآن آموزان: ارتباط با قرآن آموزان یکی از مهمترین مواردی است که در بحث حروف هم به آن پرداختیم مربی باید از طریق رفتار و کردار مناسب با شاگردان خود ارتباط برقرار کند. داشتن روحیه شاد و مناسب به موفقیت هر چه بیشتر در کلاس می افزاید.
 
 ارتباط صحیح با اولیا:  شامل آموزش صحیح درس به آنها، آموزش روش های تمرین در منزل و برخورد مربی با اولیا می باشد. مربی موظف است که زمانی از کلاس را به آموزش درسی جدید با اولیا اختصاص دهد هر یک از مادران باید بدانند که کار کردن با کودکان به صبر و حوصله زیادی احتیاج دارد مادران قرآن آموزان باید در زمینه کمیت و کیفیت صحیح آموزش به درستی توجیه شوند. زمان بندی مناسب آموزش در منزل یکی از مهمترین مسائل مهم مربوط به والدین می باشد روش های خلاقانه تمرین والدین در منزل هم از موارد قابل ذکر می باشد. (برای مثال: مادری برای تمرین بیشتر فرزندش با او معلم بازی می کند بدین نحو که فرزندش معلم او شده و کلمات را برای او می خواند)
 
 گاهی اوقات لازم است برای جلوگیری از حفظ کلمات کتاب اول یا کلماتی از قرآن  مصحف مناسب درس آموزش دیده استخراج کنند و آن را در دفتری بنویسند و با فرزندان خود تمرین کنند این کار هم با خلاقیت هرچه بیشتر اولیا و مربیان نتیجه بهتری خواهد داشت.
 
 مواردی که در زمینه برخورد مربی با اولیا حائز اهمیت است عبارتند از:
 
 درک کردن شرایط و مشکلات بعضی از والدین
 
 توجه داشتن به وضعیت تحصیلی و فهم دانش والدین( گاهی لازم است با حوصله و صبر بیشتر قواعد را توضیح دهیم)
 
 مدیریت تشویق و تنبیه قرآن آموزان: در سنین کودکی تشویق بیشتر از تنبیه کارآمدی دارد گاهی تشویق مناسب باعث از بین رفتن رفتار منفی در کودک میشود تنبیه نمی تواند راهکار خوبی برای کودکان باشد. گاهی نگاه ناراحت مربی تنبیهی برای رفتار کودک می باشد کودک از نوع نگاه و رفتار مناسب مربی پی به اشتباه خود برده و از کار خود پشیمان می شود.
 
 مدیریت ارزیابی: مربی موفق باید بتواند در هر جلسه تمام شاگردان را مورد ارزیابی قرار دهد نوع ارزیابی در کلاس می تواند به جذابیت کلاس کمک کند. با تنوع در پرسش از یکنواختی پرهیز خواهیم کرد.
 
 نحوه قرار گرفتن مربی در کلاس: یک مربی موفق باید جایی از کلاس قرار گیرد که حساب شده باشد زمانی مربی لازم است جلوی تابلو ایستاده و کل کلاس و شاگردان را در نظر داشته باشد، زمانی هم لازم است که شاگردان را از فاصله دورتر تحت داشته باشد. گاهی احتیاج است بین شاگردان قدم زده و رفتار آنها را کنترل کند.
 
 نحوه صحیح صحیح چیدمان قرآن آموزان در کلاس: یک مربی موفق باید در چیدمان کلاس خلاقیت داشته باشد بهترین چیدمان کلاس باید با بالاترین میزان یادگیری قرآن آموزان هماهنگ شود و حتی گاهی لازم است آنها را برای خط گیری و کلمه خوانی در کلاس جابجا کرد. قرآن آموزان از همان ابتدای آموزش کتاب روخوانی یک باید با خط گیری آشنا شوند تا در بخش روان خوانی مشکلی برای خط گیری نداشته باشند.
 
 مدیریت نظم قرآن آموزان: مربی موفق باید بتواند در جهت کنترل و نظم کلاس توانایی های لازم را داشته باشد. مربی باید در کلاس از هیچ یک از شاگردان غفلت نکند. برای مثال: هنگام پرسش فردی از شاگردان توجه کاملی به بقیه شاگردان هم داشته باشد.
010227 amozeesh rokhani 09

کلام امیر

threesqrکمترین حقی که از خدای سبحان بر گردن شماست

این که از نعمت های او در راه نافرمانی اش یاری نباید خواست .

نور علی نور

عن الفضیل بن یسار عن ابی عبدالله (علیه السلام ) قال سمعته یقول : ان الذین یعالج القرآن و یحفظه بمشقه منه و قله حفظ له اجران
** از فضیل بن یسار نقل شده که گفت: شنیدم امام صادق (علیه السلام) می فرمود: همانا کسی که با قرآن همدم است و آن را با مشقت و کمی حافظه حفظ می کند دو اجر دارد**
ترجمه اصول کافی- ج 6  ص 407

 کلیه حقوق سایت محفوظ است.
طراحی و پشتیبانی: باسط وب