
وجود ارزیابی مستمر و تمرین های متنوع در بخش روخوانی:
روش های متنوع و خلاقانه یک مربی روخوانی به یادگیری قرآن آموزان کمک شایانی خواهد کرد. چند مورد از روش های ارزیابی را برای شما بیان خواهیم کرد.
انتخاب قرآن آموزان برای پرسش کلاسی به روش های متنوع:
انواع ۱۰-۲۰-۳۰-۴۰
انتخاب یکی از قرآن آموزان با چشم بسته مربی
انتخاب نفر بعد توسط خود قرآن آموزان
پرسش به ترتیب از ردیف اول
پرسش نوبتی یک دختر یک پسر
پرسش داوطلبی و...
استفاده از تصویر های متنوع برای پرسش: روی تخته از شکل های جذاب کودکان استفاده کرده و کلمات را داخل آن می نویسیم. یک تابلو ساده و بدون تصویر باعث یکنواختی و در نتیجه دلسرد شدن کودکان می شود.

ماهیگیری: این روش که در حروف هم کاربرد داشت روش بسیار جذاب میباشد بدین نحوکه کلمات را روی ماهی های مقوایی مینویسیم و از قرآن آموزان می خواهیم کلمه ای را ماهیگیری کند و آن را بخواند.
خط کش های متنوع: داشتن خط کش های بلند و تزیینی برای پرسش هم به جذابیت کلاس می افزاید و هم باعث میشود قرآن آموزان در زمینه خط گیری مهارت پیدا کنند.
برنامه ریزی برای جلوگیری از حفظ کلمات: گاهی لازم است برای پرسش مربی از کلمات کتاب استفاده کند اما گاهی قرآن آموزان به علت حافظه قوی کلمات را از حفظ می خوانند برای جلوگیری از این کار از مادران بخواهید کلماتی را از قرآن استخراج کنند و در در دفتر بنویسند و مربی هم برای پرسش از کلمات خارج از کتاب هم استفاده کند.
تمرین های خلاقانه در منزل: برای یادگیری بهتر از مادر ها بخواهید که با روش های متنوع در منزل به تکرار و تمرین بپردازند. برای مثال: حروف را در دفتر بنویسند فرزند دلبندشان با استفاده از نی، ماکارونی کلاف رشته آش و... حرکات را روی حروف بچسباند.مادر مهربان حروف متحرک را روی مربع های بازی روبیک به چسباند و فرزند عزیزش با چرخاندن آن کلمه های جدید بسازد و بخواند.
میتوانید از مادران عزیز بخواهید در منزل کلماتی مطابق با درس موردنظر از قرآن مصحف پیدا کرده و در دفتری بنویسند و از فرزندانشان بخواهند که کلمات را بخوانند. اینکار میتواند با ایده های خلاقانه مادران برای کودکان جذاب تر شود. در مبحث صداهای کشیده با خط کشیدن دور صداهای کشیده می توان یادگیری را قوی تر کرد. می توانیم از مادران بخواهیم در منزل کلمات را در دفتر نوشته و فرزند عزیزش صداهای کشیده را تشخیص داده و دور آنها خط بکشد.
حضور خلاقانه قرآن آموزان پای تابلو: علامت گذاری توسط قرآن آموزان به این صورت که مربی کلمه را می خواند و اشاره می کند، قرآن آموز علامت ها را می گذارد( توجه داشته باشید بعضی از قرآن آموزان می توانند علامت ها را صحیح بکشند، در این صورت جای صحیح علامت کافی می باشد)
ارزیابی آزمون ها: مربی وقتی موفق می شود که در آزمون هایی که از قرآن آموزان می گیرد نتیجه مثبت را حاصل کرده باشد برای مطمئن شدن از این نتیجه بهتر است کلمات را خارج از کتاب انتخاب کنید یک مربی روخوانی باید در نظر داشته باشد برای حفظ و ایجاد اعتماد به نفس قرآن آموز پرسش را از کلمات ساده تر آغاز کند.








