آموزش دوره روخوانی و روانخوانی-6

 010227 amozeesh rokhani 16

فنون تدریس روخوانی 
 
استفاده از شعر برای تدریس
 
 برای ماندگاری بهتر مباحث روخوانی می توان از شعر های متنوع علامت ها استفاده کرد .
 
مثال :  فتحه:
 
 من فتحه ام من فتحه ام بالای حروف نشسته ام
 
قد و بالام مثل الف اما کمی خوابیده ام 
 
 استفاده از قصه های قابل فهم و جذاب
 
 قصه پردازی و تعریف یک داستان برای علامت ها به یادگیری بهتر و سریعتر قرآن آموزان کمک خواهد کرد.
 
 مربی موفق مربی است که داستان ها را هرچند ساده به بهترین نوع و خلاقانه ترین روش تعریف کند تا ماندگاری بیشتری در ذهن قرآن آموزان ایجاد کند.
 
 انجام حرکات نمایشی و داشتن اشاره علامت ها در حین تدریس لازمه این کار میباشد.
 
 استفاده بهینه از تابلو و ماژیک
 
 برای ماندگار کردن بیشتر درس در ذهن قرآن آموزان تصویرسازی داستان روی تابلو یکی از امور مهم می باشد.
 
 استفاده از ماژیک های مناسب، پر رنگ، و رنگی در تدریس موفق لازم است. (استفاده از رنگ قرمز برای درس جدید الزامی می باشد )
 
داشتن خط مناسب و خوانا و گذاشتن صحیح نقطه ها و علامت ها روی کلمات یکی دیگر از موارد مهم تدریس می باشد.
 
 دوره داشتن علامت ها از اول تا مبحث جدید در هر جلسه الزامی است.
 
 مرحله به مرحله پیش رفتن مباحث تدریسی
 
 مربی روخوانی باید بداند بعد از آموزش هر علامت ابتدا علامت مربوطه را روی تمامی حروف قرار دهد (به استثنای مد و تشدید) بعد از مطمئن شدن از یادگیری تک حرفی ها با توجه به برنامه آموزشی دو حرفی سه حرفی و چند حرفی را آموزش داده و کلمه خوانی را کار کند.
 
 حضور مادر ها در کلاس
 
 در بخش روخوانی گاهی لازم است که مادر ها در کلاس بوده و روش تدریس شما را نظاره گر باشند.
 
 برای کلمه خوانی هم گاهی از مادرها بخواهید در کلاس حضور داشته باشند و در کنار فرزندان خود کلمه ها را خط گیری نمایند.
 
 توانایی های گفتاری
 
 تغییر صدا و تن صدا یکی از توانایی های گفتاری مربی موفق و خلاق است که در جهت یادگیری بهتر استفاده می شود که می توان از این روش ها برای تدریس و قصه گویی و همچنین برای کلمه خوانی استفاده کرد.
 
 تشویق های متنوع
 
 داشتن تشویق های متنوع یکی دیگر از فنون تدریس می باشد. گاهی تشویق‌ها لفظی می باشد گاهی با دادن برچسب و گاهی هم می توان از تشویق های جذاب و متنوع روی تابلو استفاده کرد.
 
 برای مثال هر کدام از قرآن آموزان که مورد ارزیابی قرار گرفت با ماژیک برای خودش روی تابلو میوه ای بکشد.
 
 می توان برای هر کدام از قرآن آموزان موفق روی تخته ۲۰ یا تصویر جذاب رسم کرد.
 
این تصاویر می تواند شامل: قلب، پروانه، میوه،ستاره، ماه و غیره باشد.
 
 خلاقیت در تدریس
 
 بعضی مربیان برای فهم بهتر قرآن آموزان تدریس را در ذهن ها ماندگار می کنند.با استفاده از وسایل کمک آموزشی می توان این امر مهم را انجام داد. استفاده از شخصیت های عروسکی در قصه گویی یک ایده خلاقانه برای یادگیری بهتر می باشد. استفاده از عروسک مناسب در تدریس هم می تواند کمک آموزشی جالبی برای یادگیری بهتر باشد. 
 
تزیینات کلاسی مرتبط با دوره روخوانی
 
 میتوان در کلاس از ایده های مناسب برای نصب علامت ها استفاده کرد تا قرآن آموزان با انگیزه بیشتر آماده یادگیری شوند.
010227 amozeesh rokhani 18

کلام امیر

threesqrکمترین حقی که از خدای سبحان بر گردن شماست

این که از نعمت های او در راه نافرمانی اش یاری نباید خواست .

نور علی نور

عن الفضیل بن یسار عن ابی عبدالله (علیه السلام ) قال سمعته یقول : ان الذین یعالج القرآن و یحفظه بمشقه منه و قله حفظ له اجران
** از فضیل بن یسار نقل شده که گفت: شنیدم امام صادق (علیه السلام) می فرمود: همانا کسی که با قرآن همدم است و آن را با مشقت و کمی حافظه حفظ می کند دو اجر دارد**
ترجمه اصول کافی- ج 6  ص 407

 کلیه حقوق سایت محفوظ است.
طراحی و پشتیبانی: باسط وب