
مبحث مهم و با ارزش روانخوانی
این مرحله برداشت محصول می باشد. هرچه مربی در طول دوره تلاش کرده باشد به همان اندازه نتیجه خواهد گرفت. این مبحث به علت یکنواختی بسیار زیادی که دارد مورد سوال بسیاری از مربیان می باشد.
اولین مورد در این بخش که از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است بخش خوانی یا حرف خوانی در روان خوانی می باشد.
علت بخش خوانی یا حرف خوانی در روان خوانی
کم کاری مادران و قرآن آموزان در بخش حروف و روخوانی:
گاهی پیش می آید که در بخش روخوانی یا حروف مادران قرآن آموزان زمان کافی برای فرزند خود صرف نمی کنند و این آسیب جدی در فرایند آموزش به قرآن آموز وارد کرده و نتیجه آن را در بخش روان خوانی خواهند دید پس بهتر است که از همان جلسه اول اولیا برای آموزش کامل دوره روخوانی و روانخوانی توجیه شوند و بدانند تکرار و تمرین مناسب در منزل فرزندشان را برای یادگیری بهتر آماده می کند.
عدم تمرین لازم در منزل جهت روان تر شدن:
نداشتن تمرین کافی باعث میشود قرآن آموزان پیشرفت لازم را نداشته و در روان خوانی نتیجه مطلوبی به دست نمی آوریم .
عدم توجه مربی به کلمه خوانی قرآن آموزان در کتاب های قبل (روخوانی ۱ و ۲ )
مربیان محترم در بخش روخوانی تلاش بسیار زیادی در آموزش دارند اما توجهی به کلمه خوانی و تسلط قرآن آموزان در ارزیابیها ندارند که این مورد در بخش روان خوانی نتیجه نامطلوبی از خود نشان میدهد.
نداشتن راهکار مناسب جهت ترغیب و تشویق قرآن آموزان:
هر مربی موفق برای بهتر برگزار شدن کلاس های روان خوانی به تنوع و خلاقیت در تشویق ها احتیاج دارد.
انگیزه دادن به قرآن آموزان جهت تمرین برای تغییر آنها بسیار لازم میباشد .برای مثال:صحبت از برکات قرآن و آثار خواندن آن در زندگی و معجزات قرآنی و غیره .
عدم توجیه قرآن آموزان جهت شناخت آیه خوانی و تشخیص کلمات در آیات:
بهتر است مربی از زمان تدریس تنوین ها شروع به آموزش آیه خوانی کرده و قرآن آموزان را با آیات آشنا کند. گاهی آیات سوره های کوچک را روی تابلو نوشته از قرآن آموز بخواهد آیه را بخواند. خردسالان تصور دارند که کل آیه کلمه است و همه آن را باید باهم بخوانند بهتر است برای جلوگیری از این کار آیات را به صورت تقطیغ کلمات بیاموزد (بین کلمات باخطی فاصله بگذارد )
خط گیری نامناسب قرآن آموزان«
اگر قرآن آموزان در بخش روخوانی بهخوبی خط گیری را آموزش دیده باشند در مرحله روانخوانی موفقیت بیشتری خواهند داشت .قرآن آموزی که در خط گیری مهارت لازم را دارد قطعاً روانتر و فصیح تر خواهد خواند.
برای خط گیری قرآن آموزان می توان از ایده های مختلفی استفاده کرد و نشانه درست کرد تا قرآن آموز برای خط گیری جذب شود.
بعضی از قرآن آموزان تمرکزی روی خطوط ندارند می توان مانند نمونه مستطیلی از کاغذی برش دهیم و روی صفحه قران قرار دهیم به طوری که فقط همان خط مشخص باشد که قرآن آموز قرار است بخواند با این کار دقت کودک را بیشتر خواهیم کرد.








