
شخصی نامهای در کمال فصاحت و بلاغت و آراسته به آرایههای لفظی و معنوی برای صاحب بن عباد (وزیر دانشمند ایرانی که اولین کسی بود که لقب صاحب داشت و از وزیران دیلمیان بود) نوشت. وقتی صاحب ، نامه را خواند فهمید که اکثر مطالب نامه از نوشتههای خود اوست که نویسنده با مهارت آنها را در نامه خود جای داده.

یهودیان از دیرباز بر این عقیده بودند که تقدیر الهی قابل تغییر و دگرگونی نیست، لیکن اینگونه نیست، تقدیر با اسباب گوناگونی قابل تبدیل است، و چه بسا افعالی مانند دعا و صدقه و نیکی به مردم، سبب می شود، که یک قسمت از مقدرات ما تغییر و دگرگونی پیدا کند، و این تغییر نیز به حکم و تقدیر الهی صورت می پذیرد.

قائم» در لغت اسم فاعل و به معنای قیام کننده است؛ امّا این که در اصطلاح یعنی چه و چرا مختص به امام زمان علیه السلام شده، از سؤالاتی است که شیعیان آن را از امامان علیهم السلام پرسیده اند.
از ابوحمزه ثمالی نقل شده که وی از امام باقرعلیه السلام سؤال کرد: ای فرزند رسول خدا! مگر همه شما امامان، قائم به حقّ نیستید؟

«جندب ابن جناده» غفاری نام ابوذر پیش از اسلام آوردن «جندب ابن جناده» بوده، چهارمین یا پنجمین فردی است که اسلام آورد، بنابه قول اهل سنت چهارمین نفر و بنا به قول دیگران پنجمین نفر است. بخاری و ابن اثیر روایت کرده اند وقتی خبر بعثت پیغمبر (ص) در قبیله «غفار» به ابوذر رسید به برادر خود گفت: به این دره برو و از این مردی که می گوید پیغمبر (ص) است و از آسمان و غیب به او خبر می رسد خبر بگیر و سخن او را بشنو سپس برگرد و به من گزارش بده. برادر ابوذر به مکه آمده و سخنان پیامبر را شنید سپس نزد ابوذر رفته و این چنین خبر داد: دیدم او را در حالیکه مردم را به اخلاق نیکو و فضایل اخلاقی سفارش می کرد و سخنانی می گفت که شعر و خیال نیست بلکه حقیقتی استوار است.

مرحوم حاج شیخ صدر الدین حائری:
من خدمت مرحوم علاّمه طباطبایی عرض کردم: آقا! شنیدهام که زمانی شما سر به سجده گذاشته، گفتهاید: یا مرگ یا فهم. و بعد از آن، خدا به شما چنان فهمی عنایت کرده است که دیگر مسائل پیش شما مجهول نمیماند. من میخواهم این مطلب را از خود شما بشنوم.

وظیفه اجتماعی، گاه برآمده از مصلحت جویی هاست و گاه برخاسته از مفسده گریزی هایی که رهبران جامعه، آن را درک نموده و پیش روی مردم می گذارند. تکلیف فردی نیز برخاسته از سودجویی یا زیان گریزی بوده،هیچ تنابنده ای از گردونه این دو رویکرد خارج
نیست. دین، ما را به وظایفی فرا می خواند و به طاعتمان می کشاند تا بدانیم رویکرد مذهبی ما را به دلایل آفرینش رهنمون می شود و به جان آدمی نیاز را می نشاند تا در تعامل با همگنان خویش و نگاه به روز واپسین و رستاخیز بشری، از مبدأ والای هستی پیروی نماید.

امیر المومنین علی علیه السلام:
سخن زيبا، نشانه فراوانی عقل است .
جَميلُ القَولِ دَليلُ وُفورِ العَقلِ.

عالمی در نماز جماعت آیهای خواند و دنباله آیه را فراموش کرد. کسانی که به او اقتدا کرده بودند به جهت احترام چیزی نمیگفتند تا یادش آید.

می خواهیم بدانیم معیار و میزان انسانیت چیست؟ اگر از نظر "زیست شناسی" بخواهیم معیار انسانیت را بدست بدهیم، کار ساده و آسانی است. در زیست شناسی فقط جسم انسان مطرح است.

در قرآن میخوانیم:
«... وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ»
...(ای اهل ایمان) نمیرید مگر اینکه مسلمان باشید!

سه هدفی که از سفر باید داشت:
از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «در حكمت آل داوود نوشته است كه هيچكس سفر نكند، مگر براى سه هدف: سفرى كه توشه آخرت در آن حاصل شود، سفرى كه موجب گشايش امور زندگى گردد، سفرى كه براى تفريح وسرگرمى حلال باشد

همسایه (اصمعی) از او چند درهم قرض کرد. روزی اصمعی به او گفت : آیا به یاد قرضت هستی؟ همسایه جواب داد: بله آیا تو به من اطمینان نداری؟ اصمعی گفت: چرا مطمئنم ، اما مگر نشنیدهای که حضرت ابراهیم علیهالسلام به پروردگارش ایمان داشت

نگاهی به موضوع ایمان در قرآن بخش های متنوعی را در آیات قرآن برابر انسان قرار می دهد، که هر یک می تواند موضوعی مستقل و قابل تحقیق باشد.

زمانی که حاج همت آدرس جوانی که قصد خودکشی را داشت داد
ناگهان از خواب پریدم، سابقه نداشت که نیمههای شب بدون دلیل از خواب بیدار شوم. چهرهی نورانی و چشمان مشکی شهید همت در خاطرم تازه بود و به خوبی همه جزییات خوابم را میدانستم. به امید دوبارهی دیدن چشمهایش به خواب رفتم ، صبح زود بیدار شدم اما بدون دیدن دوبارهی چشمهایش!
زمانی که حاج همت آدرس جوانی که قصد خودکشی را داشت داد

مرحوم علامه طباطبایی می نویسد: در قرآن مجید ذکر فرشتگان چندین بار تکرار شده ولی جز «جبرئیل » و «میکائیل» از آنها نام برده نشده است بلکه با صفت ذکر شده اند مانند "ملک الموت" (سجده / آیه 11) و نویسندگان گرامی اعمال (انفطار /آیه 11) و سفیران

وقتی عمرولیث (دومین پادشاه صفاری) به نیشابور وارد شد سپاهان او در خانههای مردم میگرفتند و اوضاع اهل شهر بسیار سخت شده بود.

نگاهی به موضوع ایمان در قرآن بخش های متنوعی را در آیات قرآن برابر انسان قرار می دهد، که هر یک می تواند موضوعی مستقل و قابل تحقیق باشد.

گويند: عابدى یک شب دَه من غذا خورد و تا سحر یک ختم قرآن در نماز قرائت نمود. صاحبدلى اين حكايت را شنيد و گفت : اگر آن عابد نصف نانى مى خورد و مى خوابيد، مقامش در نزد خدا برتر بود. زيرا كيفيت قرائت مهم است نه كميت آن.

مرحوم آیت الله علی سعادت پرور تهرانی در آخرین جلساتی که با شاگردان خاص خودشان داشتند فرموده بودند: «مردنم را به من نشان دادند، واضح واضح و هم اکنون نیز آن زمان برایم مشهود است، دیدم که انبیا و اولیای الهی(ع) در تشییع جنازه ام شرکت کرده اند و این به خاطر آن است که بنده چهل سال در وقت سحر با توجه، صد مرتبه سوره «قل هو الله احد» را می خواندم و به روح یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر هدیه کرده ام.»(به نقل از سایت استاد علی فروغی از شاگردان ایشان)

حسن خلق دارای آثار و فواید فراوانی است. این آثار در دنیا و آخرت دیده می شود از جمله:







